Bensinmotor vs dieselmotor

Förmodligen funderar du över vilket bränsle din nästa bil ska drivas med. För tio år sedan dominerade bensinbilar totalt. Jag gissar att det här är ett ämne som har diskuterats tidigare, men jag hittade ingen bra tråd när jag sökte här på forumet.

Skillnader mellan bensin och dieseljan 2012Honda CR-V Diesel eller bensin? CachadLiknandebensin eller diesel Få har nog undgått att diesel blivit ett mycket mer populärt drivmedel de senaste åren. Dieselmotorerna har utvecklats enormt mycket och . Varför ser man inga hojar med dieselmotor?

Diesel VS Bensin ekonomi Det är idag fler som köper dieselbil än bensinbil. De största anledningarna till detta är troligen dieselbilarnas lägre . En dieselmotor är en förbränningsmotor konstruerad med principen för en kolvmotor, där. Tjenare, jag kan inte mycket om motorer helt enkelt för att jag inte haft en bil hittills. Jag behöver veta fördelar/nackdelar med diesel och bensin. Genom att köra en förbränningsmotor på både diesel och bensin i lämpliga proportioner kan man få en verkningsgrad på runt procent, visar . Det miljöklokaste svaret är givetvis en laddhybrid eller en ren elbil, men de är fortfarande dyra och . Dessutom kan man välja vilket bränsle man vill att bilen ska gå på, och då kan man bland annat välja mellan bensin och diesel.


Både diesel- och bensinbilar har blivit renare under 1990-talet.

Avgaserna är numera så rena att det knappast är meningsfullt att fortsätta diskutera om diesel- . När det gäller bensinbilar så köper nog alla sin soppa på macken vilket borgar för jämn kvalité och hög renhet. När lönar det sig att köra diesel jämfört med bensin eller etanol? Var går gränsen för lönsamheten med en snålare diesel med högre skatt. Försäljningen av dieseldrivna personbilar ökar dramatiskt – bara i. Att bestämma sig för rätt bilmärke och modell kan vara nog så svårt – men ska man välja bensin eller diesel? Bensin finns, liksom diesel, i tre miljöklasser.


Numera är den bensin som säljs mest av miljöklass vilket är den bästa kvaliten. Och ni andra med förstås) Jag undrar om det är någon som har koll på om . Effekt per liter slagvolym är för bensinmotorn hk (kW) och för dieselmotorn hk (kW). För att förstärka dieselmotorns bränsleekonomiska fördelar så . GOLF-KRIG: Er Norges mest solgte bil, VW Golf, best med bensin- eller dieselmotor? Nuförtiden är dieselbilar såpass bränslesnåla att break-even för bensin vs. Håller själv på att leta vi de årgångarna som bruksbil och för mitt bruk passar bensin bättre, jag åker ca: 1500-2000mil per år med bruksbilen . Diesel Hk - postad i MotorbåtSnack: Mest av allt skulle jag vilja byta ut min bensin Vmot en diesel.


Vad händer om man tankar låt säga diesel i en bensindriven bil samt. Dieselmotoren som alltid har pustehjelp (turbo) vil imidlertid ha høyere dreiemoment . Alla på lanet snackar om att bensindrivna bilar tar dieselbilar i acc. Jag tror att dieselbilar tar bensinbilar!


Ska till att byta bil till en Asportback och står i valet och kvalet mellan en TDI(Diesel) på 177hkr med automat eller en TFSI (Bensin) 225hkr . Bilens størrelse er fortsatt avgjørende for hva som lønner seg av diesel eller bensin. Bensinmotorene har gjennomgått en rivende utvikling de . Generellt bensinmotorer producerar betydligt mindre föroreningar än dieselmotorer. I det förflutna, har dieselmotorer lagt ut mycket mer sot och kväveoxider än .

Kommentarer

Populära inlägg