Hur många jordklot använder jag test

CachadDenna del av fotavtrycket räknas ut genom att man uppskattar hur stor yta. Hur många planeter skulle krävas om alla levde som du? Klimatsmartkalkylator – hur många jordklot lever du på?

I WWFs Klimatsmartkalkylator kan du testa ditt ekologiska fotavtryck. Här har du chans att se ditt personliga klimatavtryck baserat på din livstil. Där finns också en länk där man självkan testa hur stort ekologiskt avtryck man.


Testade och kom fram till ha och jordklot.

Det har aldrig funnits så många människor på jorden som nu och vi blir hela tiden flera. Om alla levde som du, hur många jordklot skulle det då behövas? Jag testade mig själv och om alla levde som mig skulle vi förbruka jordklot. Självklart är det inte så exakt, men det visar ändå på ett ungefär hur mycket vår livsstil påverkar jorden. Hur stort fotavtryck som varje person kan sätta på vårt jordklot, utan att den ekologiska kapaciteten förringas, beror på hur många.


Indikatorn tar sin utgångspunkt i att alla människor har tillräckligt mängd plats eller resurser att använda. Här kan du testa dig i klimatsmartkalkylatorn. Jag gör av med jordklot, eller ton koldioxid.


Med klimatsmartkalkylatorn får du veta hur många jordklot som skulle behövas om alla människor levde med din energiförbrukning.

Kommentarer

Populära inlägg