Kontrollera om generatorn laddar

Hur testar man om generatorn fungerar med en multimeter? Sveriges Volvoforuminläggjun 2012Generator laddar ej! Cachadjuni 20- LÅter enkelt, men hur gör man om man vill testa generator.

Något enkelt sätt att kolla hur mycket Generatorn laddar? Generator som inte laddar och generatorlampan lyser ej. Hur vet jag om det är generatorn som är sönder?


Kolla om batteriet är kasst och rötet bortom all räddning först tycker.

Med en multimeter mäter jag hur mycket volt generatorn alstrar vid olika varvtal och med olika saker. En frisk 12-voltsgenerator ska ge mer än 1volt när motorn kommer upp i varv. Detta mäts enklast genom att voltmätarns plus- och . Enklaste felsökningen är att kolla kolen i generatorn. Generatorn håller batteriet laddat och håller allt annat elektriska i bilen körs.


Finns det nåt smart sätt att kolla så generatorn på en bil är i tiptop. En orsak kan vara trasiga dioder i likriktarbryggan inne i generatorn. Kolla även att laddningslampan är hel då den behövs för att generatorn ska få så mycket bakström att den börjar ladda. För att reglera hur mycket generatorn skall ladda finns en laddningsregulator som i.

Funktionen på laddningsregulatorn går inte att kontrollera på annat sätt än . Kolen slits ut förr eller senare, och då slutar generatorn ladda… På de bilar. Ska vi kontrollera generatorn något noggrannare, så krävs en voltmeter. Om den inte laddar kan du öppna regulatorn och kontrollera.


Mät vad generatorn laddar vid ca 25varv/min. Man måste således kontrollera att batteriet får korrekt laddström. Om batteriet kan laddas, men inte tillräckligt så lyser lampan. Det är ganska så lätt att kolla om generatorn laddar för lite eller inte alls.


Jag försöker hitta var man mäter på generatorn. Mät först på generatorns B+ och generatorns gods, sedna mäter du på. Misstänker att generatorn inte laddar som den ska. Som ni har läst i rubriken så laddas mitt bilbatteri ur under körning. Om det inte är det så är det väl bara att börja kolla igenom generatorn!


Ofta när den inte laddar som den ska så är batteriet färdigt för utbyte eller så är det dags att fylla på vätska i batteriet, så kolla det först om du . JAg kopplade in min BM-härom kvällen och startade igång allt enligt konstens alla regler. När jag efter enstund startade motorn för att kolla . Generatorn laddar fö mycket - laga bilen själv det är enklare än vad du tror och. Om det nu är så att generatorn laddar dåligt, kan man då byta kolen utan. En halvkass generator kan ge en korrekt spänning, men ändå inte orka. Nu tänkte jag inte på jordflätorna, men det är ju bra att kolla, ersätta . Akta fingrar och mätsladdar så att dom inte trasslar in sig i drivremmen!


Kolla de tre kablarna mellan generator och regulator, så att dom är . För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat. Plocka ur generatorn och kolla upp vad som är fel (va hur?), köpa ny på en gång eller leta på . Generatorn laddar ej, laddningslampan lyser inte. Kontrollera att generatorn har ordentlig anslutning till jor jordfläta mellan generator och . Varför inte kontrollera och/eller byta kolen för övrigt?


Om generatorn laddar så går bilen oavsett konditionen på batteriet, däremot behöver . Nu behöver jag er hjälp, vad har jag missat, vad ska jag kolla. Hoppas det är någon kabel som är felkopplad innan jag river ut generatorn igen. En verkstad kan kolla om generatorn laddar och det kan man göra själv också om man har en voltmätare.

Kommentarer

Populära inlägg